Pedagogika zabawy to nie tyle samodzielna dyscyplina naukowa, co raczej metodyka pracy z grupą, oparta przede wszystkim na przeżyciu angażującym zarówno uczestników szkoleń jak również prowadzącego grupę animatora. Najtrafniej i najkrócej charakteryzują ją słowa Konfucjusza, które brzmią:
Pokaż mi, a zapomnę, Powiedz, a zapamiętam, Pozwól wziąć udział, A zrozumiem
Pedagogika zabawy wyrosła na gruncie filozofii humanistycznej. Jej siłą przewodnia jest wiara w człowieka, jego dobroć i potencjalne możliwości. Główne cele pedagogiki zabawy to harmonijny i wszechstronny rozwój jednostki funkcjonującej w ramach określonej grupy, a także pomoc w odkrywaniu jej najlepszych cech. Ich realizacja następuje w oparciu o stosowanie szeroko rozumianych metod zabawowych, często bardzo przyjemnych w odbiorze, a jednak nie pozbawionych głębszej refleksji. Zalety pedagogiki zabawy, wdrożone do praktyki dnia codziennego, oddziałują nie tylko na jakość wykonywanej pracy, w wielu przypadkach przynoszą duża satysfakcję nie tylko nauczycielom, ale również dzieciom.
Opracowała: mgr Irena Mierzwa
|